Batterijtrein getest op deels geëlektrificeerd spoor

batterijtrein getest - foto van een WINK-trein in landschap
WINK-trein op HVO diesel tussen Groningen en Leeuwarden | © Arriva

ProRail en Arriva hebben eind februari een batterijtrein getest. De proefritten moeten inzicht geven in verbruik, oplaadsnelheid en de omschakeling van bovenleiding naar batterij. De testritten zijn uitgevoerd op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg en Arnhem-Doetinchem, waar slechts delen van de tracés een bovenleiding hebben.

De eerste batterijtrein die kan rijden met het huidige bovenleidingsysteem van 1500 kV komt pas in 2023 op de markt. Daarom zijn de testritten nu uitgevoerd met een bestaande WINK-trein, die is omgebouwd door Stadler. De WINK rijdt normaal op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), gemaakt van afgewerkte keukenoliën. Met deze brandstof wordt al een reductie van 90% CO2-uitstoot gerealiseerd ten opzichte van gewone diesel. Bij het ontwerp van de WINKS is al voorgesorteerd op gereedmaking om in de toekomst elektrisch te kunnen rijden op (deels) geëlektrificeerd spoor. De WINKS hebben al een stroomafnemer en batterijen voor de opslag van energie die vrijkomt bij het remmen. Deze batterij fungeert na aanpassing als een soort accu.

Batterijtrein duurzame optie

Ongeveer 15 procent van het Nederlandse spoor, 572 kilometer, is nog niet geëlektrificeerd. ProRail meldt dat één trein per jaar 175.000 liter diesel verbruikt. Om diesel is de ban te doen was tot voorkort maar één alternatief in beeld: volledige elektrificatie van de tracés. Dat is echter kostbaar en tijdrovend. Vandaar dat verkenning van andere opties de moeite waard is.

Batterij opladen

ProRail heeft de batterijtrein getest om zo’n nieuwe optie te verkennen: gedeeltelijke elektrificatie. De batterij laadt bij op de deeltracés waar een bovenleiding is. Op de gevulde accu kan de trein de deeltracés zonder bovenleiding afleggen. Dan is algehele elektrificatie van de betreffende trajecten dus niet nodig. De testresultaten spelen een grote rol bij beoordeling van de toekomstige inzet van batterijtreinen.

Emissievrij treinverkeer

ProRail zet in op volledig emissievrij treinverkeer. Het overgrote deel van het treinverkeer voldoet daar al aan, want dat rijdt op de duurzaam opgewekte stroom van de bovenleiding. Voor dieseltreinen is overigens niet alleen de batterijtrein in beeld als vervanging; er loopt ook haalbaarheidsonderzoek naar waterstoftreinen.