toegankelijkheid openbaar vervoer
Foto: PxHere

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW), regionale bestuurders, ov-bedrijven en ProRail hebben op 7 november het Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032 getekend. In 2040 moet het OV volledig toegankelijk zijn voor iedereen.

In Nederland hebben 2 miljoen mensen een beperking. Ze zijn bijvoorbeeld slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke of verstandelijke beperking of psychische problemen. Zij ervaren nog obstakels in het openbaar vervoer, waardoor zij er geen of weinig gebruik van maken. Nederland heeft eerder een VN-verdrag ondertekend waarin is afgesproken hier iets aan te doen. Dit verdrag is de basis voor het getekende akkoord.

Haltes en perrons

De ondertekenaars hebben onder meer afgesproken dat de reisinformatie eenvoudiger en duidelijker wordt, de toegankelijkheid van haltes en perrons wordt verbeterd en dat er vaker hulp wordt geboden om ervoor te zorgen dat iedereen met het openbaar vervoer kan reizen. Ook is afgesproken dat mensen met een beperking en hun vertegenwoordigende organisaties worden betrokken bij het maken van nieuw beleid. Volgens de ondertekenende partijen is het bestuursakkoord geen eindpunt maar een vertrekpunt. Zo hebben nog niet alle treinen toiletten, maar zijn er wel afspraken gemaakt hoe daar aan wordt gewerkt. Ook zijn nog niet alle bushaltes in Nederland toegankelijk, maar ligt er nu wel een plan hoe dat in 2040 gerealiseerd moet zijn.

Tien miljoen euro

De ondertekenaars van het bestuursakkoord gaan ervan uit dat het effect van het bestuursakkoord al op korte termijn voor de reiziger merkbaar is. Staatssecretaris Vivianne Heijnen: “Met dit bestuursakkoord hebben we goede en realiseerbare afspraken gemaakt die ervoor gaan zorgen dat het openbaar vervoer toegankelijker wordt. Ik stel 10 miljoen euro ter beschikking voor de uitvoering van de afspraken. Het liefste zou ik zien dat we alle drempels die het gebruik van het OV bemoeilijken voor mensen met een beperking, morgen hebben weg gehaald, maar dat is niet realistisch. De kern van dit akkoord is de overtuiging en inzet van alle partijen dat iedereen in Nederland met het OV moet kunnen reizen en dat we ons daar de komende jaren heel hard voor gaan inzetten.”

‘Merkbare verbeteringen’

Illya Soffer, directeur van belangenorganisatie Ieder(in), noemt het sluiten van dit bestuursakkoord een “belangrijke stap richting een toegankelijker ov voor mensen met een beperking”. Maar ze wil wél snel de effecten zien: “Het akkoord moet wel leiden tot merkbare verbeteringen in de praktijk. Denk aan het snel oplossen van problemen met defecte liften, reisassistentie of ontoegankelijke perrons. Reizigers moeten ook daadwerkelijk gebruik kunnen maken van de verbeteringen waar dit akkoord voor bedoeld is.”

‘OV overeind houden’

Fleur Gräper-van Koolwijk, gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Groningen, tekende namens het Interprovinciaal Overleg (IPO): “Goede en betaalbare toegankelijkheid van het openbaar vervoer is voor iedereen van groot belang. Des te fijner dat er nu een akkoord ligt dat ook specifiek toeziet op toegankelijk OV voor mensen met een beperking. Mede daarom hebben we er vanuit het IPO op aangedrongen om het openbaar vervoer ook in deze moeilijke tijd overeind te houden. De ondertekening van dit bestuursakkoord is voor mij een erkenning dat het Rijk zich hier samen met ons voor in wil zetten.”

ProRail en NS

Volgens John Voppen, de ceo van ProRail, werkt zijn bedrijf “met hart en ziel” aan het toegankelijk maken van spoor en stations. “En daar gaan we mee door. We realiseren ons dat het gebruik van OV voor mensen met een beperking een uitdaging kan zijn en blijven stappen zetten. We juichen het toe dat ook andere OV-vormen de toegang voor mensen met een beperking verbeteren. Op die manier werken we aan een drempelloze reis altijd, overal en voor iedereen.” Jacco van der Tak, directeur Communicatie & Corporate Affairs NS, sluit zich daarbij aan: “We doen al veel, denk bijvoorbeeld aan de NS-reisassistentie die op meer dan 200 stations beschikbaar is. Een reis zonder drempels is waar we aan blijven werken: elke dag toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen!”